The usual suspects

13.01.2013 by george

Když budete nějakou dobu procházet weby o autech v Japonsku, zjistíte že se vždycky najde pár jmen, která uvidíte nejčastěji. V případě MX-5 to může být RS Factory Stage, Tuckin 99, AutoExe, Toda, Cusco, Bride nebo Maxim Works. A co mají společného s autem na fotce? Tvoří ho. Maxim works a Tuckin 99 se starají o výfuk, AutoExe sání přivádí vzduch, Toda řemen spojuje kliku s vačkami, Bride sedačka drží na místě, zatímco Cusco rám ho chrání pro případ, že by se převrátil na střechu a celkově auto zpevňuje. No a RS Factory Stage mají na svědomí přední lip, který je pro NB podle mého názoru jednoznačně ten nejlepší (a s cenou 5500,- bez dopravy bohužel snad i nejdražší, jaký najdete). Samozřejmě nemůžeme pominout podvozek, ale ten je naladěný lidmi z MohRetsu RS neboli MRRS, které nejspíš moc lidí znát nebude. Sečteno a podtrženo, tenhle setup bude zárukou kvality a spousty zábavy za volantem.

If you’re gonna browse throug japanese car webs, you’ll find out some of the names appear more often than the rest. In case of Miatas it can be RS Factory Stage, Tuckin 99, AutoExe, Toda, Cusco, Bride or Maxim Works. And what do they have to do with the car below? They form it. Maxim Works and Tucking 99 take care of exhaust, AutoExe intake delivers cold air, Toda belt connects cam and crank shafts, Bride seat holds the driver in place while Cusco rollbar stiffens the car and protects the driver in case of rollover. RS Factory Stage provide the front lip that’s in my opinion the best one for NB (and with $280 price tag before shipping, taxes etc also probably the most expensive). Suspension is important as well, but it’s a special unit made by guys from MohRetsu RS or MRRS, that are not that famous. Yet. All in all is this setup a guarantee of quality and lots of fun behind the steering wheel.

Korno Motorsport

01.01.2013 by george

Pokud se trochu zajímáte o rallye a nesledujete pouze WRC, bude vám nejspíš jméno Karel Trojan alespoň trochu povědomé. Dříve narození budou znát Karla Trojana staršího, který závodil s Wartburgem 353. Dnes bude řeč o Karlu Trojanovi mladším a jeho servisu v malé vesnici nedaleko Prahy.

Dodnes si pamatuji den, kdy jsem jel po delší době svou obvyklou trasou na Beroun a málem jsem po výjezdu z výše zmíněné vesnice skončil v příkopu. Proč? Na poli vedle silnice vyrostla stavba a před ní stála podobná skupina jako na fotce, jen tam mimo to také stála komplet odstrojená karoserie s čerstvě vevařeným rámem.

Zjistit o co jde nebyl problém. Karel Trojan, který na Korně bydlí si zde postavil servis Korno Motorsport a od té doby jsem při každé cestě sledoval, co nového zde přibylo a rozhodně je na co koukat! Ford RS200? Ano. Lanci Delta Integrale? Samozřejmě! Jedno z 600 Porsche GT3 RS 4.0? Jistě. Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza? Všude kam se podíváte.

Karel Trojan začínal jezdit se Škodou Favorit pod hlavičkou AK JOKA TEAMu svého otce a Tomislava Vodičky v roce 1995. Na další sezonu dostal Trojan mladší a jeho spolujezdec Dan Vodička druhého, dnes již legendárního Favorita. Následně se posádka přesunuje například do Škody Felicie KIT CAR, Toyoty Celicy GT4, Fordu Escort RS Cosworth, Toyoty Corolly WRC, Škody Octavie WRC nebo Fordu Focus WRC. V roce 2008, kdy už jezdil s Mitsubishi Lancer EVO IX, přišla na Rallye Tatry nehoda, po které řidič i spolujezdec skončili s vážnými zraněními, ze kterých se ale naštěstí dostali a v dalším roce opět startovali.

Až do roku 2009 pokračoval Karel Trojan nejdříve s Danem Vodičkou a později s Petrem Řihákem více či méně úspěšně, ale krize si nevybírá a po roce 2009 přišla nucená pauza.

V posledních pár letech jezdí Karel Trojan se svým Evem hlavně Rallye Šumava a na dalších závodech se účastní jako technická podpora závodníků nebo pořadatelů, kterým pomáhá s bezpečností trati. Zajímalo mě, jakou šanci podle něj mají v současné době mladí, kteří by chtěli začít závodit a dozvěděl jsem se bohužel to, co jsem očekával. Konkurence je tak vysoká a vybavení tak nákladné, že je podle Karla Trojana malá šance, aby se někdo “z ulice” prosadil.

V současné době je hlavní náplní servis. Parkoviště u stavby je povětšinou plné, takže se zdá, že je pořád co dělat. Uvnitř i venku je rozhodně na co koukat, ať už na závodní speciály nebo různé díly a vybavení.

Jak říkal sám majitel, doba je těžká a kromě přípravy a servisu závodních speciálů teď provádí i servis pro běžná auta. Nicméně v době, kdy jsme přijeli na návštěvu byla na programu přestavba Imprezy na levostranné řízení, což se moc nevidí.

Uvnitř dílny bylo EVO X, dvakrát EVO IX (závodní a žluté tréninkové) a výše zmíněné Subaru. Venku bylo o něco více aut, nicméně značky pořád stejné.

A co na závěr? Nezbývá než doufat, že se Karlu Trojanovi povede dobře a uvidíme v budoucnu na více závodech, hlavně za volantem!