Polish overload

06.12.2011 by george

Pomalu, ale jistě přibývá po Evropě pěkných aut i mimo UK. Dnes se podíváme na jedno přeplňované NA z Polska!

There’s more and more nice cars in Europe lately, even outside UK. We’re gonna have a look at one FI NA from Poland!

Jedná se evropskou verzi NA6 z roku 1990. Jako většina ojetých aut byla do Polska dovezena z Německa. 6 let zpátky ji koupil kamarád nynějšího majitele, Pawla.

It’s European 1990 NA6. It was imported from Germany as are most used cars in Poland and Pawel’s(the current owner) good friend bought it 6 years ago.

Jelikož bylo období rychlých a zběsilých, naházel na auto všechny možné díly, od obrovských kol po nárazník vytvoření z horní části originálního a spodní části z Corsy.

As it was the era of F&F, car got various look parts, from huge wheels to front bumper made out of OEM top part and lower part from Opel Corsa bumper. If you don’t know what car I’m talking about, you’re probably from US or Canada where it was never sold.

Později auto dostalo kola BBS Formula 1 a bylo upravené v typicky evropském styl… style bar, hromady chromu, co nejvíce kůže do interiéru… čímž v té době skončily úpravy vnějšku.

Later, the car got BBS Formula 1 wheels and was modified in pure European style… style bar, loads of chrome and all the leather you can fit inside the car… and that was the last looks mod for some time.

Tentokrát přišel na řadu motor. V duchu předchozího byl přidán NX systém (vstřikování dusíku). Jelikož ale byla lahev většinou prázdná, jednalo se jen o dočasnou úpravu a po dvou letech se majitel rozhodl přejít na turbo s kitem Greddy.

Now it was time to mod the engine. In the spirit of the above mentioned, NX system was added. But the bottle was empty most of the time and the owner decided to go with turbocharger and got a Greddy turbo kit.

Nejdřív ho dal na původní motor, ale po roce došlo na swap na 1.8 jako lepší základ. Turbo kit upravili a dodnes bezchybně funguje.

First they put it on the original engine, but he decided to swap for a 1.8 a year later, as it’s a better base for further mods. The turbo kit got modified and runs strong  so far.

Poté přišel na řadu podvozek a výfuk. BBS byly nahrazeny 16″ Drag DR9, původní podvozek nahradil Tein SuperStreet. Výfuk je zakázkový, 2,5″ široký s dvěma koncovkami.

Then it was suspension and exhaust time. BBS were replaced with 16″ Drag DR9’s, original shocks with Tein SuperStreet and exhaust with custom 2,5″ one with twin exit.

To už se pomalu dostáváme do doby, kdy auto změnilo majitele. Pawel tehdy naboural svého Mini Coopera S Works a rozhodl se pro Miatu. Ačkoliv se na první pokus netrefil a koupil Audi TT Roadster, podruhé už neminul a koupil tohle kamarádovo NA. Načerpal inspiraci na clubroadster.net a pustil se do úprav.

Now we’re reaching the time this car changed it’s owner. Pawel decided to buy a Miata after he crashed his Mini Cooper S Works, but missed the first time and ended with Audi TT Roadster. He finaly made the right choice few months later and bought this car from his friend. Inspired by clubroadster.net he begun to modifie it.

Dal větší brzdy z 1.8 NB, převod chladící soustavy Begi, 15″ kola Work Equip, Garage Vary lip, nový lak a další.

He put on bigger 1.8 NB brakes, Begi coolant reroute, 15″ Work Equips, Garage Vary front lip, new paint and more.

Make and Model

Mazda MX-5 (EURO)  1990

Engine

Stock BP dohc, Greddy Turbo KIT @ 0,8 bar, oil cooler, 54 mm water cooler, Begi coolant re-route

Intake

custom CAI, FMIC, BOV type II ProPerfekt, EBC

Exhaust

Custom 2,5’ exhaust from downpipe, KAT, duplex exhaust

Fuel and Electrics

Standalone megasquirt V3.0, 440cc RC injectors, NGK cooler sparks  , Walbro hp 190 lph, Innovative LC-1, COP

Drive system

Torsen Type II differentia swapped from NB 1.8

Wheels

15″  7J  ET +25 Work Equip 01, Yokohama Parada Spec 2 195/50/15 tires,

Brakes

Brakes SWAP form Mazdy MX-5 NB 1.8 257mm & 250mm, Goodridge brake hoses, drilled & grooved brake discs

Suspension

Tein SuperStreet coilovers, Goodspeed stabs, front upper brace , front bottom brace, rear bottom brace, Mazdaspeed roll bar

Interior

Sparco Pro2000 seats, 4point Sparco harness, custom harness bar, 330mm Nardi suede steering, FET quick release, Sparco Shift knob, black polished console and tunel, chrome vents, boost gauge

Exterior

Hardtop, Garage Vary front lip, R package rear lip, indicators changed with parking lights, Slick Auto carbon mirrors, Zoom Engineerig fuel lid

Parameters after modifications

245,6 HP@5937 RPM  316,8 Nm@4946 RPM