Nedávno se na místním fóru objevil dotaz, kdo jezdí se svou Mazdou nějaké závody. Odpovědi zahrnovali Miata cup, závody na PC a přísliby účasti na různých podnicích v budoucnosti. Několik z nás zmínilo závody do vrchu.
Not long ago, there was a discussion on our local board about who attends what kind of races with their Miatas. Among the answers were obvious Miata cup, console racing and future plans for the time when we have money/finish our cars etc. But few of us mentioned will to attend a hill climbs.
To mi připomnělo tuhle Miatu, kterou postavil 23 letý Aaron ze Surrey v Britské Columbii v Kanadě. Jeho prvním autem byl ’92 Nissan Skyline GTS-T, který ho ale brzo přestal bavit a tak se rozhodl koupit si své tehdejší auto snů, RX7 FD. Auto Aarona nezklamalo, ale jako mnohé ho po nějaké době odradila nutná péče o motor. Novým cílem bylo tedy auto, které bude levné, snadno u něj půjde zvýšit výkon a na silnici se bude chovat jako FD nebo lépe.
This reminded me of Miata built by 23 y.o. Aaron from Surrey, British Columbia. His first car was ’92 Nissan Skyline GTS-T but he got bored with it and decided to buy his then dream car, 3rd gen. FD RX7. He was not dissappointed, but like many before, he got tired of the constant work the rotary needed. New goal was to get car that is cheap, easy to make go faster and that handles like the FD or better.
Miata tedy byla jasnou volbou. Koupil si tedy bílou Miatu z roku 1990, nahodil GReddy turbo kit, LSD od Maruhy a začal závodit se 180 whp. Podle vlastních slov to byla největší zábava jakou po dlouhé době zažil. Po loňské sezóně však začal prahnout po větším výkonu a vrchních pozicích v kategorii Solo 1 a závodu do vrchu na Knox Mountain. V současné době je kvůli přeplňování zařazen do skupiny 2,5l – 3,9l (motor 1,6l a násobící koeficient 1,7).
Miata was the obvious choice. He bought white ’90 Miata, put on GReddy turbo kit, Maruha LSD and started racing with 180 whp. According to Aaron, it was the most fun he had in a long time. After last season he got bit by the power bug and wanted to compete for top places in Solo 1 class and Knox Mountain hill climb. His car’s running in SP3 class (2,5l – 3,9l; 1,6l B6 with 1,7 factor due to FI).
Pro letošní sezónu koupil červenou Miatu z roku 1996, kterou můžete vidět na všech fotkách. 1.6 z původního auta dostala Rotrex kompresor a dostala se na 225 whp. Na letošním závodu na Knox Mountain zajel svůj nejlepší čas 2:03:244, což je úspěch u auta, které je v street legal třídě (bez celorámu apod.)
For this season he bought a red ’96 Miata you can see in all the pictures. 1.6l from the white one got Rotrex charger and made 225 whp. Aaron set his personal best of 2:03:244 at this years Knox Mountain hill climb, which is quite good for a car in street prepared trim.
Bottom end
-1.6L motor
-bumped out to 1.7L w/ supertech pistons
-ETD racing rods w/ ARP2000 bolts
-Maruha F112 connecting rod and main bearings
-Maruha high flow oil pump
-balanced bottom end
Head
-cometic head gasket
-ARP head studs
-ported head
-mazda shim under bucket lifters
-supertech 1mm oversize stainless valves
-BP valve springs
-custom spec’d cams built locally
-Maxim Works header, modified at the 2nd collector to 2.5”
-ARTech 2.5” 304SS exhaust
-Flyin Miata Stage 2 clutch
-F1 9.8lb flywheel
-PWR Racing Alum Radidator
Power Adder
-Kraftwerks DIY Race kit C30-94
-ECU is Haltech Sprint 500
-Homebrew FMIC system with ebay parts (piping/core)
-Panasport C8 13×9.5 w/ Hankook Z214 C51 tires
Interior
-Momo Acropolis fixed bucket seat
-Homebrew seat mount (solid)
-Hard Dog Singal Diag Roll Bar
-OMP Steering Wheel
-Racepack UDX Digital Race Dash
Plans for the future/currently being worked on
-255/40/13 Hoosier A6’s on order for Packwood National Tour Next month
-Just recieved a new custom intake manifold from GOTPsi? with CNC velocity stacks, angled plenum etc.
-Bump the pulley on the Rotrex down to 94mm and lower engine RPM to 7800 instead of 8000 to help with earlier power/torque.
-Currentley having some custom brackets made to mount my Wilwood Dynapro Radial calipers under the 13” Panasports
-Full Roll Cage over next winter
-APR GTC200
-Front splitter