The Ultimate DIY

12.08.2011 by george

Znáte výrok, že celek je víc než suma jeho částí? Ryanovo auto je důkazem o jeho platnosti a o tom, co člověk dokáže s trochou umu a odhodláním.

You know the saying that the whole is greater the sum of the parts? Ryan’s car is the example of it and the thing one can do with a bit of skill and determination.

Ryan Miatu koupil kompletně seriovou v roce 2005 jako mladý kluk hledající auto, které bude zároveň levné a zábavné. Při jízdě v serpentýnách se mu zabil kamarád a tak se rozhodl nechat si závodění na trať a zapsal se na svůj první slalom.

As a young guy looking for a cheap and fun car, Ryan bought his Miata completely stock back in 2005. As he lost his friend to canyon/backroad driving, he vowed to keep the racing for the track and signed up for his first autocross event.

Auto se pomalu měnilo a vyvíjelo s tím, jak se zlepšovaly Ryanovi schopnosti. Miatu staví s malým rozpočtem, takže na ní nenajdete ty nejlepší díly, jaké jsou k mání. To co zvládne si Ryan vyrobí sám a vždy se poohlíží po výhodných nabídkách, ale nikdy nešetří na důležitých částech.

As Ryan’s skills developed, the car changed and developed as well. The Miata is being built on tight budget so you won’t find the best parts there. Ryan builds his own parts if it’s possible and is always bargain hunting, but does not save on parts that count.

Další Ryanovou dobrou zkušeností s autem je to, jak se s ním učil. Nejen co se týká řízení, ale i péči o auto a opravy. Sám říká, že v době kdy Miatu koupil zvládal pouze základní věci, jako výměnu oleje nebo brzdových destiček. Na autě dělal všechno sám, tím se učil a dnes si pomocí laptopu ladí předstih a vyrábí většinu dílů, jako například naposled zadní spoiler.

The other Ryans good experience with his car is how he learnd from it. Not just the driving skills but also how to work on and upgrade the car. He says that he could do only the basic things like oil change or brakes back then when he bought the Miata. He done everything on the car himself, learned about the car and now he’s tuning ignition advance with laptop and making what he can himself, like for example the latest rear spoiler from scratch.

Loni Ryan vylepšil bezpečnostní vybavení vozu a přešel na time attack v seriálu Miata Challenge. Nikdy však na slalom úplně nezanevřel a stále se jich pravidelně účastní.

Ryan improved the safety equipment last year and switched to time attack with Miata Challenge. He never let up autocross though and still does it regularly.

V blízké budoucnosti chce přidat velký chladič vyráběný firmou TrackSpeed Engineering, aby mohl auto zatěžovat i při teplotách nad 38° C. Jako dlouhodobý cíl má Ryan swap na motor LS1 jakmile mu zemře motor a turbo, ale to se podle jeho slov jen tak nestane, jelikož je obojí ve velice dobrém stavu.

Short term plan is to add TrackSpeed Engineering monster radiator so he can run the car hard even in temperatures above 100° F. Ryans long term plan is to swap a LS1 once the engine and turbo dies, but that won’t happen anytime soon according to him as both engine and turbo are still strong.

To důležité:

The important stuff:

  • 207 whp / 208 ft-lbs @ 10 psi
  • Stock motor / Mocal oil cooler / Koyo radiator
  • TD04-15G turbo / Megasquirt ECU / RX-7 injectors / BEGI downpipe / custom exhaust
  • FM springs / Koni Yellow shocks / Fatcat coilover sleeves, bumpstops, etc. / RB front sway bar
  • Custom rear spoiler / Custom front bumper & splitter / Custom side skirts / Autokonexion rear flares
  • HardDog roll bar / Sparco Circuit driver’s seat & Scroth Profi-II 6-pt harness / NRG wheel & disconnect
  • 15X9 949Racing 6UL – 225 Hankook RS-3 (track)
  • 13×8 Rota RB – Goodyear Eagle slick (autocross)
  • 15×8 XXR 002 – 205 Falken Azenis 615 (street)